Bijles met pubers deel 2: De roze olifant

Op dag twee van de training Leren Leren hebben wij ons samen met de leerlingen voorgesteld hoe er een roze olifant op het raam stond te kloppen. Meer dan vreemd natuurlijk.

En ja, juist om die reden weten wij bijna zeker dat iedereen zich dit deel van de les volgende week nog kan herinneren. Zo blijkt dat met een dergelijke absurde voorstelling het opslaan naar je lange termijngeheugen heel snel kan gaan!

Hoe leer je dingen?

Dat het opslaan van informatie in je langetermijngeheugen ook door eindeloze herhaling kan plaatsvinden konden de kinderen staven met eigen voorbeelden. In de ogen van deze leerlingen komt er heel veel zinloze informatie in hun lange termijn geheugen, omdat hun ouders steeds dezelfde goedbedoelde zorgen en adviezen delen of oninteressante verhalen van vroeger vertellen. Goed nieuws voor iedere ouder die wil dat er iets blijft hangen en dat de informatie niet direct het ene oor in gaat en het andere oor weer uit gaat. Herhaling is de kracht, het wordt echt opgeslagen!

Ieder kind is anders

Om meer inzicht te krijgen in hoe hun eigen geheugen werkt hebben we nog een aantal testjes gedaan met de kinderen. We hebben de geheugendriehoek gebruikt om te zien welk geheugen bij hen het sterkst ontwikkeld is, het auditieve geheugen, het visuele geheugen of het lees geheugen. Leuk om te zien dat dit bij iedereen zo verschillend is en goed om inzicht te geven in waar hun eigen kracht ligt!