Beelddenkonderzoek bij kinderen
Wanneer u opmerkt dat uw kind zich anders ontwikkelt en veel lijkt te beelddenken dan kan zich dat op diverse manieren uiten en bijvoorbeeld ook tot (leer)problemen leiden. We leggen u graag uit hoe beelddenken bij een kind werkt en hoe een beelddenkonderzoek kan helpen om de denkwijze en intelligentie van uw kind beter te begrijpen.
Hoe werkt beelddenken?
Rond het vierde levensjaar ontwikkelt het menselijk brein een duidelijke voorkeur voor het visueel leersysteem (ook wel beelddenken → rechterhersenheft) of het verbale leersysteem (oftewel taaldenken → linkerhersenhelft).
We zien in het dagelijks leven dat de meeste mensen problemen oplossen met een analytische vorm van denken (oorzaak – gevolg) waarbij de taal een hele belangrijke rol speelt. Beelddenkers daarentegen overzien het geheel en handelen zonder taal en structuur. Zij leren door te kijken naar een ander (ze kijken niet naar de antwoorden, maar naar de kunsten van het doen). Daarnaast voegen beelddenkers alles wat ze leren toe aan wat ze al weten, ze leggen relaties. Zien gauw verbanden. Hierbij is er veel behoefte aan ordenen en categoriseren, wat veel moeite kost doordat alle informatie in beelden gelijktijdig aanwezig is.
De gevolgen van beelddenken kind op oudere leeftijd
U kunt zich vast voorstellen dat als er veel informatie in beelden tegelijk op u afkomen, u even niks meer goed opslaat of zelfs hoofdpijn krijgt van de druk. Door alle drukte in het eigen hoofd, kan er soms gewoon even niets meer bij. Dat is wat actief beelddenken met een kind kan doen. Dat uit zich voor de buitenwereld bijvoorbeeld in ‘niet goed opletten’, ‘in een eigen wereldje leven’ of ‘een kleine spanningsboog hebben’.
Daar kunnen we het kind echter in te hulp schieten, want die weet nu vooral niet beter dan te beelddenken. Een beelddenkonderzoek kan verduidelijking en rust bieden.
Leren en groeien helpt kinderen…
…leren en groeien. Dat is wat we op verschillende manieren doen voor kinderen. We helpen ze ontwikkelen op punten waar ze net even dat extra zetje kunnen gebruiken. Vooral om zich weer lekker in hun vel te voelen en niet het idee te krijgen dat ze ergens niet goed in zijn. Dat doen we te allen tijde als volgt:
- Middels persoonlijke begeleiding. Er wordt echt gekeken naar wat de leerling nodig heeft om zich prettig te ontwikkelen op een bepaald vlak.
- Op locatie of gewoon thuis in de vorm van bijles. Maar net wat als meest prettig wordt ervaren.
Zo bieden wij veelal bijles aan kinderen uit groep 1 en 2 om ze goed op weg te helpen bepaalde dingen beter te begrijpen. Zo wordt naar school gaan ook weer leuker, want ze kunnen volgen wat de juf of meester van ze verwacht. Daarnaast komen oudere leerlingen veelal bij ons voor de leren leren methode.