Beelddenkonderzoek bij kinderen

Wanneer u opmerkt dat uw kind zich anders ontwikkelt en veel lijkt te beelddenken dan kan zich dat op diverse manieren uiten en bijvoorbeeld ook tot (leer)problemen leiden. We leggen u graag uit hoe beelddenken bij een kind werkt en hoe een beelddenkonderzoek kan helpen om de denkwijze enĀ  intelligentie van uw kind beter te begrijpen.

Hoe werkt beelddenken?

Rond het vierde levensjaar ontwikkelt het menselijk brein een duidelijke voorkeur voor het visueel leersysteem (ook wel beelddenken ā†’ rechterhersenheft) of het verbale leersysteem (oftewel taaldenken ā†’ linkerhersenhelft).

Ā 

We zien in het dagelijks leven dat de meeste mensen problemen oplossen met een analytische vorm van denken (oorzaak – gevolg) waarbij de taal een hele belangrijke rol speelt. Beelddenkers daarentegen overzien het geheel en handelen zonder taal en structuur. Zij leren door te kijken naar een ander (ze kijken niet naar de antwoorden, maar naar de kunsten van het doen). Daarnaast voegen beelddenkers alles wat ze leren toe aan wat ze al weten, ze leggen relaties. Zien gauw verbanden. Hierbij is er veel behoefte aan ordenen en categoriseren, wat veel moeite kost doordat alle informatie in beelden gelijktijdig aanwezig is.

De gevolgen van beelddenken kind op oudere leeftijd

U kunt zich vast voorstellen dat als er veel informatie in beelden tegelijk op u afkomen, u even niks meer goed opslaat of zelfs hoofdpijn krijgt van de druk. Door alle drukte in het eigen hoofd, kan er soms gewoon even niets meer bij. Dat is wat actief beelddenken met een kind kan doen. Dat uit zich voor de buitenwereld bijvoorbeeld in ā€˜niet goed oplettenā€™, ā€˜in een eigen wereldje levenā€™ of ā€˜een kleine spanningsboog hebbenā€™.

Ā 

Daar kunnen we het kind echter in te hulp schieten, want die weet nu vooral niet beter dan te beelddenken. Een beelddenkonderzoek kan verduidelijking en rust bieden.

Wanneer kiezen voor een beelddenkonderzoek?

Voorkeur aan beeld

De meeste lesstof in het Nederlandse onderwijssysteem wordt verbaal aangeboden, waar de voorkeur van een beelddenker niet naar uit gaat.

Multifunctioneel

Beelddenkers leren het liefst (en best) multifunctioneel: visueel, auditief, ritmisch, tactiel (door aan te raken) en motorisch.

Moeizaam leerproces

Het leren schrijven van woorden kost een beelddenker veel moeite. Beelddenkers zien het geheel vaak driedimensionaal wat er voor zorgt dat letters worden omgedraaid.

Zelfvertrouwen

Dit alles kan er voor zorgen dat een kind het vertrouwen in zichzelf verliest. Hij/zij heeft moeite met alles en voelt zich door de omgeving vaak niet begrepen.

Leren en groeien helpt kinderenā€¦

ā€¦leren en groeien. Dat is wat we op verschillende manieren doen voor kinderen. We helpen ze ontwikkelen op punten waar ze net even dat extra zetje kunnen gebruiken. Vooral om zich weer lekker in hun vel te voelen en niet het idee te krijgen dat ze ergens niet goed in zijn. Dat doen we te allen tijde als volgt:

Zo bieden wij veelal bijles aan kinderen uit groep 1 en 2 om ze goed op weg te helpen bepaalde dingen beter te begrijpen. Zo wordt naar school gaan ook weer leuker, want ze kunnen volgen wat de juf of meester van ze verwacht. Daarnaast komen oudere leerlingen veelal bij ons voor de leren leren methode.

Beelddenkonderzoek en Trainingen

Het beelddenkonderzoek helpt dus vooral om ouder(s) en kind inzicht te geven in de denkwijze van het kind. Op basis hiervan kan hulp geboden worden die aansluit bij die denkwijze, zodat het kind op een zeer prettige manier leert en verder ontwikkelt.

Denkt u dat beelddenken hier niet zozeer gaande is om daar dieper op in te gaan? Wellicht dat we u en uw kind kunnen helpen om prettiger op school te leren op andere manieren. Zo bieden wij ook trainingen voor faalangst en helpen we kinderen om te leren leren. Die laatste is erg vergelijkbaar met huiswerkbegeleiding, maar hier draait het echt om te leren focussen op het (huis)werk voor je.

Heeft uw kind wel een specifiek vak waar hij of zij goed hulp bij kan gebruiken? Dan kunt u ons ook raadplegen voor bijlessen.

Mike weet nu veel beter hoe hij moet beginnen wanneer hij leerstof meekrijgt voor een toets. Waar hij eerder totaal in paniek schoot, weet hij nu dat hij rustig moet opbouwen en houdt hij altijd de leerkuil in zijn achterhoofd!
Sandra Jonkers – moeder Mike
Anne heeft een top spreekbeurt gehouden. Ze heeft zelf haar onderwerp gekozen en uitgewerkt. Zij vertelde alles op een natuurlijk manier, met leuke grapjes en volledig uit haar hoofd.
Liesbeth van der Leer – moeder Anne

Waarom Leren en Groeien?

Elk kind is anders, neem daarom contact met ons op voor een advies op maat